Az okostelefonok és az egyéb smart eszközök egyértelműen meghatározó dolgokká váltak életünkben az elmúlt években. Sokan több időt töltenek már az okostelefon képernyője előtt, mint anno a hardcore gamerek a WOW vagy a Call of Duty előtt.
Ennek mi lehet az oka?
A válasz sok oldalról megközelíthető, azonban az alapséma továbbra is a függőséggel és a figyelem lekötésével áll kapcsolatban. Az okostelefonok legkedveltebb alkalmazásai, avagy a Facebook, az Instagram, a Snapchat mind szociális alkalmazások, melyek segítenek tartani a kapcsolatot emberek között.
Az ember alapvetően társas lény, és nyilván, ha anélkül tudja szemlélni mások életét, hogy ténylegesen kapcsolatban lenne velük, akkor ez az egészet kényelmessé teszi. Ehhez az is hozzájön, hogy a Facebook ma már alapvető hírforrás is, tehát a legszaftosabb újdonságokat, pletykákat és botrányokat is azonnal megtudhatjuk az olyan oldalaktól, mint az Unilad és társai.
De vajon miért érdeke a nagy cégeknek, mint a Google és a Facebook, hogy minél több időt töltsünk el az okostelefon előtt?
A hardcore RPG gaming korában a játékosok azért töltöttek el órákat a játékban, hogy fejlesszék karakterüket. Ez csak hosszú távon vált jövedelmezővé a játékgyártó cégek számára, mivel a játékosok miután megvették a játékot, további pénzt nem költöttek a következő játék megjelenéséig.
A jelenlegi séma a Faceook-on és az összes szociális platformon az, hogy folyamatosan reklámokat futtatnak az emberek számára, ezt pedig folyamatos adatgyűjtéssel érik el. A tempó tehát jelentős mértékben felgyorsult, és minél több időt töltenek a felhasználók a telefonok előtt, annál több és hatékonyabb reklámot tudnak a szociális oldalak lefuttatni a fogyasztóknak. A Facebook, Youtube, Google és egyéb nagy platformok is ebből élnek.
Csendben gyűjtik az adatokat, majd célzott reklámokkal bombáznak minket. Természetesen cserébe az egész dolog a felhasználó számára ’ingyenes’, a harc a figyelemért azonban oda vezetett, hogy ugyanolyan függőség alakult ki az okostelefontól, mint régen a legnagyobb számítógépes játékoktól, és ez már nem csak a fiatal tizenéves generációra korlátozódik.
Az eszközök, közösségi oldalak és egyéb kiterjedt netes szolgáltatások sosem voltak ránk ennyire erőteljes hatással, és egyre többet hallani az elmúlt időkben a „digitális detox” kifejezést, mely néha még a legnagyobb cégek vezetőit is elérik. Az emberek próbálnak szabadulni a kényszertől, és maguk az okostelefongyártók is beléptek nemrég ebbe a mozgalomba.
Az Apple például olyan alkalmazásokat fejleszt, melyek kijelzik, hogy mennyi időt töltünk az eszköz előtt. A Google is indított egy saját mozgalmat ’Digital Wellbeing’ (digitális jóllét) néven, mely által a frissülő Android számos olyan új funkciót kap, ami próbál segítséget nyújtani a felhasználóknak abban, hogy kevesebb időt töltsenek okostelefonozással.
Az új Dashboardban például pontos, rideg számokat kaphatunk arról, hogy mennyi időt töltünk kijelző előtt. Az „shush” funkcióval a telefon egy ’ne zavarj’ módba kerül, ha kijelzővel lefelé fordítják azt, ezáltal pedig addig nem jönnek értesítések és rezgések sem, amíg az a mód aktív.